De gamla ska känna sig trygga med kommunens omsorg.
Kommunen ger stöd och vård till dig som är gammal
och behöver hjälp.
Du kan få hjälp på olika sätt.
Viss hjälp kostar pengar och annan hjälp är gratis.
För att få hjälp
ska du tala med en biståndshandläggare
på kommunens välfärdsförvaltning.
Ring kommunens kontaktcenter
på telefon 0660 – 880 00.
De kopplar dig till rätt person.
Om du klarar dig själv
och det hemma
kan du få enklare hjälp från kommunen.
Du kan få färdiglagad mat hemkörd till din bostad.
Du kan få ett trygghetslarm
så att du kan kalla på hjälp.
Du kan få en person som ringer upp dig varje dag
och hör efter om allt är bra.
Du kan få hjälp med att handla och att göra postärenden.
Du kan få hjälp med tvätt och städning.
Alla som har fyllt 67 år
kan få hjälp att byta lampor och hänga gardiner
och andra sysslor
där det finns risk att man ramlar och gör sig illa.
Det kallas fixartjänster
och är gratis hjälp.
Du kan ringa direkt till fixarna på telefon 0660 – 26 54 45.
Du som behöver regelbunden hjälp i bostaden
kan ansöka om hemtjänst.
Hemtjänsten åker hem till gamla personer.
De hjälper dig att stiga upp och tvätta dig.
De kan också laga mat
och se till att du får din medicin.
För gamla människor som inte klarar
att bo kvar i sitt eget hem finns äldreboenden.
Äldreboendena kallas numera för vård- och omsorgsboenden.
Där arbetar personal på dagen och på natten
för att ta hand om gamla och sjuka.
Färdtjänst är till för personer
som har svåra funktionsnedsättningar.
Kan du inte ta dig till och från olika platser
med egen bil eller med buss
kan du få åka taxi.
Du behöver få ett beslut från kommunen
för att få använda färdtjänst.
Du når kommunens färdtjänsthandläggare
via kontaktcenter på telefon 0660 – 880 00..
För gamla människor som vill komma ut
och träffa andra finns Träffpunkter.
Det är samlingslokaler där ni kan prata
och ta en kopp kaffe tillsammans.
Ibland är det sång och musik på Träffpunkterna.
Det finns fler än 20 träffpunkter
runt om i kommunen.
De flesta ligger i samma hus
som ett vård- och omsorgsboende.
Har du frågor om äldreomsorg
kan du ringa till kommunens äldre- och anhörigkonsulent.
Telefonnumret är 0660 – 881 98.
Sidansvarig: