Coronaviruset och covid-19: Nya skärpta nationella föreskrifter för att bryta den ökade smittspridningen Läs mer om covid-19 och coronaviruset och hur Örnsköldsviks kommun hanterar coronapandemin.
AKTUELLT OM HÄLSA
Just nu pratar många om ett virus
som heter corona
och en sjukdom
som kallas för covid-19
Vill du veta mer om smittan
och sjukdomen
finns bra information på
webbplatsen för Krsinformation
( länken öppnas i nytt fönster)
Region Västernorrland ska se till
att det finns hälsovård och sjukvård.
Regionen är det nya namnet på landstinget.
Om du känner dig sjuk
ska du ringa till hälsocentralen där du bor.
Hälsocentralen kan tala om vad du ska göra
och de behandlar många sjukdomar.
På hälsocentralen finns också barnavårdcentraler
som kan ge råd om små barns hälsa.
Akut sjukdom
Blir du svårt sjuk
ska du åka direkt till sjukhuset.
Om någon har svåra skador
och behöver ambulans
ska du ringa larmnumret 112.
Fråga om råd
Behöver du prata med en läkare
eller sjuksköterska när det är kväll eller helg
kan du ringa till sjukvårdsrådgivningen.
Sjukvårdsrådgivningen har telefonnummer 1177.
Sjukvårdsgivningen har också en texttelefon.
Numret till texttelefonen är 020 - 33 00 00.
Till ungdomsmottagningen kan ungdomar gå
för att prata om kropp och hälsa.
Ungdomarna kan fråga om sex
och hur kroppen fungerar.
Samtalen kan också handla om kompisar
och hur det är i skolan eller hemma.
Personalen som arbetar på ungdomsmottagningen
har tystnadsplikt.
Det betyder att de inte får berätta för någon annan
vad ungdomarna har sagt till dem.
Ungdomsmottagningen är till för ungdomar
som är yngre än 23 år.
Ungdomsmottagningen ligger på Bergsgatan 9 i Örnsköldsvik.
Ungdomsmottagningens telefonnummer är 0660 - 891 05.
På ungdomsmottagningens webbplats
kan du boka tid i förväg
Länk till ungdomsmottagningens webbplats.
Region Västernorrland har en lättläst webbplats.
Där kan du läsa om hälsovård och sjukvård i Örnsköldsvik.
Länk till Region Västernorrlands lättlästa webbplats.
Länken öppnas i nytt fönster
Sidansvarig: