Du är här:

Krisberedskap

Vårt samhälle är sårbart, inte minst för att vi måste ha el till väldigt mycket. Utan el fungerar inte leveransen av matvaror till affären, och inte heller bankomater, internet, mobiltelefoner, fasta telefoner, bensinpumpar, vatten, värme eller kyl och frys.

Vid en samhällskris kommer inte resurserna att räcka till alla drabbade samtidigt, utan resurserna måste prioriteras för de mest utsatta. Andra behöver klara sig själva en tid. Har du funderat över hur just du och dina anhöriga skulle klara en vardag som inte fungerar som vi är vana vid? Vilka behov och förutsättningar behöver ni ta hänsyn till?

Planera för minst 72 timmar i ett första steg. Det betyder inte att samhällskrisen är över efter tre dygn. Det kan ta veckor, ja månader innan vardagen fungerar normalt igen. Det betyder inte heller att hjälpen kommer per automatik efter tre dygn, men det ger dig tid att tänka över din situation för att kunna fatta viktiga beslut.

I händelse av en samhällskris kommer information att publiceras här på kommunens hemsida, www.ornskoldsvik.selänk till annan webbplats, Sveriges radio P4 Västernorrland, 100.1MHz samt via telefonnummer för krisinformation, 113 13.

I samband med Krisberedskapsveckan 2018 skickas broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” ut till samtliga hushåll i landet. Syftet med broschyren är att hjälpa oss att bli bättre förberedda på exempelvis allvarliga olyckor, extremt väder och militära konfliker. Här kan du läsa mer om broschyren och ladda ner den som PDF, i olika språkverisoner och som lättläst.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Om du inte kan ringa 112

Vid längre strömavbrott kommer mobiltelefonnätet inte att fungera, i sådana fall kan brandstationerna runt om i kommunen bemannas, om du behöver nå 112 kan du bege dig till dessa för att få hjälp att larma.

113 13 - krisinformationsnummer

113 13 är Sveriges informationsnummer vid stora olyckor och kriser. Du kan ringa 113 13 för att både få och lämna information och numret är tillgängligt dygnet runt årets alla dagar. Numret är till för att minska belastningen på nödnumret 112 vid stora händelser.

Några exempel på vad du kan få svar på via
113 13:
Det har gått ett VMA där jag bor, är det ok att gå ut?
Dricksvattnet smakar dåligt, kan jag dricka det?
Jag känner röklukt men ser ingen brand, händer det något i mitt område?
Det är långa köer på motorvägen, ingen kommer någonstans, har det hänt något allvarligt?
Jag hörde på nyheterna om en stor explosion nära oss, ska jag stanna inne?

Här kan du läsa mer om 113 13länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (SOS Alarms hemsida)

Hjälp varandra!

Håll kontakt med grannar och anhöriga på de sätt du kan, och hör efter om de behöver hjälp.

Sidan uppdaterades

2018-07-19

Sidansvarig:

 Kontakta oss

Kommunskydd
0660-787 50
Skicka e-post

Mer information

Viktiga nummer
112 - Akut, livshotande situationer
113 13 - Krisinformation

Läs mer
Dinsäkerhet.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster